Annonce

Annonce

Kunder tager mælk fra køler i supermarked.

Både detailhandel, fødevarevirksomheder og producenter bør gå langt mere strategisk og innovativt til produktudviklingen i de kommende år, hvis de vil udnytte økologiens nuværende momentum, lyder hovedbudskabet fra en ny rapport fra Økologisk Landsforening. Foto: Moment Studio

Ny rapport: Produktudvikling skal sikre fortsat økologisk vækst

En ny rapport fra Økologisk Landsforening giver detailhandlens indkøbere, fødevarevirksomhederne og producenterne overblik og inspiration til fremtidens økologiske produktmuligheder.

Økologisk Landsforening ser et stort potentiale i aktivt at udnytte økologiens imponerende salgsrekorder til fortsat nytænkning og produktudvikling inden for alle varekategorier og værdipositioner.

Det fremgår af rapporten ”Flere værdipositioner i det økologiske marked”, som foreningen offentliggør i dag.

I den godt 160 sider lange rapport, kortlægger markedsafdelingen detaljeret de økologiske varekategorier samt produkternes værdipositioner baseret på pris. "Målet er at give indkøbere og produktudviklere i detailhandlen viden om og inspiration til, hvordan det økologiske sortiment kan blive endnu stærkere i fremtiden," skriver foreningen i en pressemeddelelse.

”Med økologiens mangeårige vækst og forbrugernes stigende interesse for økologiske produkter er markedet modnet. Det betyder, at der er plads til endnu flere kategorier og til yderligere udvikling af nye produkter i alle værdipositioner,” forklarer Birgitte Jørgensen, som er chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Hvor der tidligere var ganske få økologiske produkter i samme varekategori, er der i dag et langt større antal varianter i forskellige prisklasser. I hvert fald når det handler om basisvarer som fx havregryn, mel, konfekture og mejeriprodukter, hedder det i rapporten.

Men ifølge Økologisk Landsforening er der fortsat plads til mange flere produkter, når det handler om kategorier inden for nydelsesmidler, kød, brød og convenience.

Det er nu, at producenter og indkøbere skal i gang med at se nye muligheder og blive bedre til at fortælle om produkternes kvalitet fx med fokus på smag, sorter, sæson og bæredygtighed i forsyningskæden.

— Birgitte Jørgensen

Rapporten slår samtidig fast, at der er grundlag for, at både detailhandel, fødevarevirksomheder og producenter går langt mere strategisk og innovativt til produktudviklingen i de kommende år, hvis de vil udnytte økologiens nuværende momentum.

”Det er nu, at producenter og indkøbere skal i gang med at se nye muligheder og blive bedre til at fortælle om produkternes kvalitet fx med fokus på smag, sorter, sæson og bæredygtighed i forsyningskæden. Økologien imødekommer forbrugernes øgede fokus på bæredygtighed og kan levere på det. Markedet er simpelthen åbent lige nu, så vi håber at alle aktører vil bruge rapporten – også til at blive klogere på, hvad andre har gjort og lade sig inspirere,” siger Birgitte Jørgensen.

Danske forspring åbner for øget eksport

Udover at kortlægge potentialet på det danske marked, undersøger rapporten også mulighederne på eksportmarkederne i Tyskland, Nederlandene og Polen.

”De udenlandske kæder er generelt ikke så langt fremme, når det handler om at etablere flere forskellige værdipositioner inden for samme varekategori. Men tiden er moden til at gøre de udenlandske indkøbere opmærksomme på, at den økologiske forbruger er lige så pris- og kvalitetsbevidst som den konventionelle,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Flere artikler fra samme sektion

Madland Festival kalder til samling, samtaler, hyldest og fejring

Det madpolitiske samlingspunkt og fællesskab Madland inviterer for femte år i træk til Madland Festival under sloganet: ”Gentænk madsystemet”.

17-04-2024 2 minutter Events

Økologisk Landsforening kæmper for, at æg ikke længere skal stå på køl - Danske Æg kæmper imod

Økologisk Landsforening ønsker et opgør med kravet om, at æg skal på køl, men hos Danske Æg vil man fastholde det.

15-04-2024 8 minutter Æg og fjerkræ,   Forbrug,   Detailhandel

Sømosegaard blev tørlagt på Økodag, men endte ifølge værtsparret med en ren 10'er

Selv om værtsparret på Sømosegaard efter et historisk vådt forår fik opfyldt ønsket om en Økodag uden regn, blev det paradoksalt nok vandmangel, som blev den største udfordring i timerne inden godt 2.000 gæster strømmede til det midtjyske landbrug.

15-04-2024 6 minutter Økodag